Het is een vraag die elke docent zich wel eens heeft gesteld. Vooral als je een week na de vakantie al weer overloopt van afspraken, vergaderingen, toetsen en ga zo maar door. Hoe kun je zonder stress aan het werk na de vakantie? Hoe ga je zuinig om met de opgebouwde energie?

Stress voor de vakantie

Als er een vakantie voor de deur staat is iedereen moe. Docenten, leerlingen, ouders. Omdat iedereen vlak voor een vakantie moe is, worden veel taken vooruit geschoven. Geen ingewikkelde opdrachten meer op het programma. Geen belangrijke beslissingen die moeten worden genomen. Geen ellenlange vergaderingen. De concentratie is op. De vakantie is voor leerlingen, maar zeker ook voor docenten een rustmoment. Je hebt het nodig om op te laden.

Alle extra drukke momenten voor een vakantie leveren extra stresshormonen op en daardoor voel je je minder ontspannen en moe. Je bent echt toe aan vakantie. Je lichaam moet uitrusten. Je hoofd moet uitrusten. Je merkt aan alles dat de vakantie nodig is.

Gelukshormonen om te ontspannen

Daarom laat je in de vakantie alles los. Je gaat ontspannen. Je gedachten mogen even stil staan, je hoeft niets. Go with the flow. En dat is lekker. Daar geniet je lichaam van. Want als het niets hoeft, komt het tot rust.

In de vakantie doe ook altijd extra veel dingen die je leuk vindt. Je zoekt familie en vrienden op, onderneemt uitstapjes, gaat lekker eten, neemt de tijd om te sporten. Al deze dingen zorgen voor gelukshormonen in je hersenen. En het mooie is dat er in de vakantie veel minder (tot geen) stresshormonen zijn om deze af te breken. Je raakt dus niet gestresst of vermoeid.

Opgebouwde energie

Aan het einde van de vakantie kijk je vaak vol vertrouwen uit naar het moment dat je weer de school binnen stapt. Maar als het einde van de vakantie in zicht komt, doemen al die taken die uitgesteld waren ineens weer op. Je voelt de druk toenemen. Er worden weer to-do-lijstjes geschreven. En niet-vergeten-notities gemaakt. En als je je agenda openslaat en je mailbox opent blijkt dat je al weer tijd te kort komt eigenlijk. Omdat je opgeladen bent en uitgerust besluit je om er volle bak voor te gaan. Je maakt planningen, nieuwe opdrachten, je voelt de energie stromen. Herkenbaar?

Maar hoe ga je zorgvuldig om met die opgebouwde energie? Hoe zorg je er voor dat deze meegaat tot de volgende vakantie? En niet al na een week op is omdat je als een malle door de school heen racet? Want ook dat is herkenbaar, dat je na week 1 al denkt: waar ben ik mee bezig?

3 Tips om rustig aan de slag te gaan

De rush van energie zorgt er vaak voor dat je vol energie aan de slag gaat. Als een malle loop je de lijstjes en afspraken af en probeer je ‘bij’ te blijven. Vaak gaat het ergens in de eerste week al mis. Je raakt teleurgesteld en moe, want de stresshormonen nemen ongemerkt de overhand. En dat terwijl het niet nodig is. Je kunt zuinig omspringen met de nieuwe energie.

TIP 1 – Een opstartdag (of twee)

Las een opstartdag in. Zowel voor jezelf als je leerlingen. Neem de tijd om weer in het ritme te komen. Ga ontspannen om met de dagplanning en kijk met je leerlingen terug en vooruit. Lach veel, ga naar buiten en zorg voor rust. Dit geldt niet alleen in de klas, maar ook voor alle randzaken. Zoals je mail, gesprekken met collega’s enzovoorts.

TIP 2 – Niet, nu of later?

Is dit voor nu, later of niet voor mij? Gebruik deze vraag bij het lezen van je mail en het beantwoorden van vragen. Niet alles hoeft NU en zeker niet zo net na de vakantie. Hoe graag iedereen dat ook zou willen. Het geeft veel meer rust als je taken, gesprekken, mailtjes kunt indelen. Niet voor jou = weg er mee. Voor later = ergens parkeren of op een later moment inplannen. Voor nu = meteen doen.

TIP 3 – Geef plannen de ruimte

Werk creatieve uitspattingen uit. Tijdens je vakantie, als je rustig en ontspannen bent, komen vaak de beste idee├źn naar boven. Laat die niet rusten, maar werk ze uit. Dit geeft rust in je hoofd, het blijft niet doormalen, en zorgt er op je werk voor dat je er mee aan de slag kunt.