Zit je net lekker in het jaar met je klas. Dan komt de CITO om de hoek kijken. Hoe ga je daar mee om, met de CITO en jouw klas?

de cito in je klas

De druk van de CITO

Het lijkt soms net of de CITO als het zwaard van Damocles boven je klas hangt. Uit alle macht wordt vanuit de docenten geprobeerd deze toetsen minder belangrijk te laten lijken. Maar het lijkt soms een kansloze missie. De CITO in je klas betekent: drukte en stress.

Zolang onze maatschappij nog steeds draait om presteren en niveau’s vanaf de kleuterschool al op kinderen wordt geplakt, blijven kinderen de druk voelen. Om te presteren. Om het beste in jezelf naar boven te halen. Om bijles te volgen voor een betere score. Zodat je wel naar die hogere opleiding kunt. Zodat je een ‘betere’ baan krijgt.

Kinderen leren omgaan met (prestatie)druk

Hoe de maatschappij in elkaar steekt kunnen we maar langzaam veranderen. Maar hoe kinderen hier mee omgaan, daar kun jij ze als docent wel bij helpen.

Kinderen leren immers meer van wat je zegt, dan van wat je doet. Dus laat ze zien dat jij heel relaxt omgaat met de toets. Gewoon zoals je ook relaxt omgaat met alle andere dagelijkse taken in de klas. Het is dus zaak om zelf ontspannen te blijven.

Maar ook om te delen met je leerlingen hoe jij ontspannen kunt blijven. En wat dat dan oplevert. Dus ga eens bewust met ze aan de slag. Praat en oefen met onderwerpen als spanning en stress. Maar ook heel bewust met de tegenhangers: ontspanning en rust.

Doe kleine oefeningetjes, reflecteer. Vertel hoe het jouw helpt. Dat je rustiger wordt en dat je je dan beter kunt concentreren. Dat je daar vrolijker van wordt. Dat je makkelijker om kunt gaan met wat er gebeurd. Dan wordt de CITO in jouw klas ook niet zo’n ding.

Checklist ‘weg met toetsstress’

Ik maakte een fijne en mooie checklist voor in de klas ‘weg met toetsstress’. Er staan 5 stappen op die een leerling kan doorlopen om weer rustig te worden. Aan de achterkant is er ruimte voor persoonlijke tips. Superhandig dus!

Print hem uit voor elk leerling en leg hem op hun tafeltje. Hang hem in de klas op posterformaat. Maar vooral: oefen en bespreek met elkaar wat er staat. Hoe helpt het je, wat kun je doen?

In 5 stappen ‘weg met toetsstress’

STAP 1 Accepteer

Vaak duwen we gevoelens weg. Die worden als ‘slecht’ bestempeld. Maar aan dat wat je voelt is niets fout. Hoe jij je voelt, is hoe jij je voelt. En je mag je zo voelen. ‘Kijk’ bij jezelf naar binnen hoe je je voelt en accepteer dat. Er is niets mis mee.

STAP 2 Adem

Je adem kan je helpen om rustiger te worden. Als je je concentreert op je adem kun je even nergens anders aan denken. En daar word je rustig van. Hier vind je 5 makkelijke ademhalingsoefeningen voor in de klas.

STAP 3 Denk

Je gedachten kun je sturen. Vaak gaan je gedachten bij stress onbewust de verkeerde kant op. Het lijkt wel of je hoofd niet stil staat en allemaal stomme dingen blijft denken. Maar daar kun je wat aan doen! Wees streng voor jezelf en zeg dat die stomme gedachten stoppen. Dat gaat niet vanzelf. Denk positieve dingen terug. Dus bijvoorbeeld hoe het zou voelen als je de toets af hebt. Of als je keihard je best gaat doen. Of als je een opgave weet en goed beantwoord. Glimlach erbij, dat helpt altijd!

STAP 4 Stel voor

Deze hoort bij stap 3, stel je in je hoofd voor hoe jij je toets gaat maken. Droom voor jou het beste scenario. Dus droom je resultaat, hoe jij je dan voelt. Dat het precies bij jou past, dat je kunt gaan doen wat jij graag wilt.

STAP 5 Ontspan

Haal tot slot nog een paar keer diep adem met je ogen dicht. Concentreer je op je adem. Ontspan je spier en dan……. beginnen.

Controle hebben over jezelf

Met deze 5 concrete stappen geef je jouw leerlingen tools in handen om de baas te blijven over hun eigen gedachten en hun eigen lijf. Ze krijgen zo het gevoel dat zij controle hebben over wat ze gaan doen. En dat is een heerlijk gevoel.

Daarnaast kunnen kinderen gaan ervaren wat ontspanning met je doet. Als je regelmatig even oefent zullen ze voelen in hun lijf dat het fijn is om rustig te zijn in je hoofd. Dan kun je je veel beter concentreren bijvoorbeeld.

Heel veel succes op weg naar de CITO met je klas. Blijf zelf ontspannen, dan zullen jouw leerlingen dat ook makkelijk kunnen worden!